Co můžou okamžité platby přinést klientům a obchodníkům?

15. 8. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Trask Solutions)
Okamžité platby jsou novým standardem převodu finančních prostředků v tuzemsku i ve většině zemí eurozóny. To přináší nové možnosti a modely chování nejen v osobním životě, ale i v komerční sféře. Které to jsou?
Michal Hladík, head of payment transformation services v Trasku

Běžní spotřebitelé dnes při nákupu zboží z e-shopů nerozlišují, zda ho zaplatí kartou online, nebo převodem z účtu, protože svou objednávku dostanou stejně rychle v obou případech. V klidu můžou uskutečnit převod peněz třeba i v neděli. Na straně obchodníků, ale například i v odběratelsko-dodavatelských vztazích však roste potřeba dotáhnout řadu obchodních procesů tak, aby se okamžité platby dostaly na úroveň již široce využívaných plateb kartou.

Proč bychom nemohli okamžitým převodem zaplatit za nákup v supermarketu, na čerpací stanici, v taxíku nebo třeba doručovací službě? Nebo dokonce v restauraci v Chorvatsku?  

Mezi hlavní výhody instantních plateb pro obchodníky patří především rychlost přijetí finančních prostředků. U tradičních platebních metod, jako jsou bankovní převody a platby kartou, může totiž trvat i několik dnů, než se transakce dokončí. Další možnou výhodu představuje snížení nákladů na transakce, které jsou obvykle u instantních plateb nižší. Obchodníkům také nabízejí příležitost rozšířit možnosti plateb pro své zákazníky, a získat tak konkurenční náskok oproti ostatním. V neposlední řadě pak instantní platby snižují riziko nehrazení faktur a také zvyšují bezpečnost převodů díky dvoufaktorové autentizaci nebo biometrickému ověřování klienta. 

Velkým hráčem a konzumentem okamžitých plateb se mohou stát i pojišťovny. Ve světě už vznikají nové služby spojené s okamžitou výplatou nároku na plnění pojistných událostí. Představte si, kolik může nastat situací, kdy potřebujeme finanční krytí neočekávaných nákladů. Škody na majetku a nutnost okamžitých oprav, platba u lékaře na dovolené, veterinární vyšetření domácích mazlíčků, opravy vozidel po nehodě a mnohé další. Všude tam budou moci pojišťovny hradit naše pojistné nároky okamžitě a nám to pomůže vyřešit vzniklou situaci.   

Otevírá se tu tak celá řada příležitostí pro integrační úlohy v oblasti Open bankingu, ale i napříč ekonomickými a provozními systémy obchodníků a dalších komerčních subjektů. Informaci o došlé okamžité platbě je třeba předat v reálném čase z banky do ERP systému obchodníka, následně ji stejně rychle doručit až na konkrétní obchodní místo a do pokladního systému. Zaplaceno! A spotřebitel si odnáší nákup domů.

Otázkou ovšem zůstává, jak rychle se metoda okamžitých plateb rozšíří v běžných obchodech a jakou oblibu si získá mezi konečnými zákazníky. Důležitou roli zde bude hrát i motivace obchodníků takovou platební metodu nabídnout. Budou rychlejší banky v integraci nové platební metody do mobilních bankovnictví, obchodníci do svých věrnostních aplikací, nebo se objeví zcela noví hráči, kteří nabídnou celý ekosystém postavený na okamžitých platbách se zajímavým obchodním modelem?    

 Autor: Michal Hladík, head of payment transformation services v Trasku

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Rostoucí množství podvodů v e-commerce zvyšuje oblibu odložených plateb

5. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Situace v české e-commerce výrazně mění vnímání funkce odložených plateb – jejich obliba meziročně vzrostla takřka o pětinu. Podle Skip Pay, jednoho z českých poskytovatelů této služby v průběhu Vánoc využívalo odloženou platbu dokonce až 47,5 % zákazníků, a to i jako pojistku bezproblémového nákupu. Pomohlo také to, že odložená platba začíná zajímat i menší e-shopy. Čtěte více

Platební trendy v roce 2024: Rychlost, plynulost, bezpečnost a možnost „platit po svém“

3. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nejenom česká e-commerce scéna prochází neustálým vývojem. Zákazníci se museli v loňském roce např. přizpůsobit vyšším životním nákladům a mají některé nové potřeby, kterým musí obchodníci jít naproti, chtějí-li uspět. Prim hraje stále cena, zákazníci jsou ale nyní náročnější i na služby, zabezpečení a inovace. Čtěte více

Šest trendů, které budou e-shopům formovat vánoční sezónu

29. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Přestože nás od vánočních kampaní dělí ještě několik týdnů, na straně e-shopů už by měly být přípravy v plném proudu. A již nyní je jasné, že letošní sezona bude opět v mnoha ohledech unikátní. Kde se mohou e-shopy učit od předchozích let a jen vylepšovat stávající procesy a kde se naopak musí pustit do neprobádaných končin, kde štěstí přeje odvážným (ale i připraveným)? Čtěte více