Česká, slovenská a maďarská e-commerce jsou rozdílnější, než by se mohlo zdát

15. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: BizMachine)
Česká republika patří mezi královnu on-line obchodování, má jeden z nejvyšších počtů e-shopů na tisíc obyvatel a je zemí, kde vznikají jedničky středoevropských e-commerce trhů. Pro většinu e-shopů je tak pro jejich expanzi zajímavější nějaký ze sousedních trhů, či jeden ze zemí V4. Ačkoli by se však mohlo zdát, že jde o velmi podobné trhy, ale opak je pravdou.

Zde jsou příklady některých rozdílností. Zatímco v ČR jsme zvyklí na to, že drtivou většinu e-shopů najdeme na srovnávačích, na Slovensku či v Maďarsku jde o zlomky e-shopů. České e-shopy se perou o to, který bude zákazníkům blíže. Najít slovenský e-shop, kam se dovoláte, není pravidlem.

I když co do počtu obyvatel jsou Česká republika a Maďarsko srovnatelné, pokud jde o podnikání či konkrétně e-commerce, jsou tyto dvě země spíše odlišné než stejné. Maďarsko je v mnohém podobné Slovensku, které má téměř poloviční trh, pokud jde o potenciální zákazníky z dané země. Tím odlišnosti oproti Česku ale teprve začínají.

Podle počtu všech podnikajících subjektů v ČR (2 807 210), by se dalo říci, že statisticky řečeno, podniká každý čtvrtý Čech, zatímco na Slovensku a v Maďarsku je to každý pátý obyvatel. Česko se také tradičně vyznačuje největším počtem e-shopů, a to i v poměru k celkovému počtu podnikajících subjektů. V polovině srpna 2023 dle dat od BizMachine bylo na českém trhu 63 321 e-shopů. Firem s alespoň jedním e-shopem u nás bylo více než 47 tisíc, což představuje 1,68 % ze všech podnikajících subjektů. Platí tedy, že v ČR je téměř šest e-shopů na tisíc obyvatel, v Maďarsku jsou zhruba 3,2 e-shopy na 1 000 obyvatel. Slovensko, se 4,4 e-shopy na 1 000 obyvatel, je v této statistice mezi oběma svými sousedy. Navíc firmy, které provozují e-shopy mají vyšší obraty právě v Česku. Těch s obratem nad pět milionů eur u nás najdeme pět procent, zatímco na Slovensku i v Maďarsku jde o tři procenta.

Při pohledu do našich dat také můžeme doplnit, že v Čechách je běžnější, aby měla jedna firma více e-shopů. Rekordman na našem trhu je ostravská firma GEMINI CZ 2000, s.r.o. Celkem jsme identifikovali víc než 400 unikátních domén patřících této organizaci, na kterých byl provozován e-shop. Jako zdravý, aktivní e-shop aktuálně evidujeme 26 z nich. Ale třeba firem, které provozují alespoň tři e-shopy u nás najdeme na 3 113, na Slovensku je to desetkrát méně, v Maďarsku jsme na 817 takových firmách,“ doplnila ke statistikám zajímavosti Jekatěrina Bobrakova, analytička z BizMachine.  

V Maďarsku e-shopy na agregátorech spíše nenajdete

I když na všech trzích působí podobní e-commerce hráči včetně e-commerce agregátorů a marketplaces, jejich penetrace se na všech třech trzích liší. Zatímco téměř 72 % českých e-shopů najdete na agregátorech, na Slovensku je to jen 67 %, v Maďarsku méně než čtvrtina. Agregátory v Maďarsku využívají většinou firmy s obratem do milionu eur. Na slovenském trhu najdeme na srovnávacím portálu pravděpodobněji nabídku od firmy provozující e-shop s obratem mezi 1-5 miliony eur, než té s obratem pod milion eur.

S poměrem zastoupení e-shopů na agregátorech jde také ruku v ruce počet získaných recenzí. V Česku e-shopy s více než tisícovkou veřejných recenzí dosahují téměř šesti procent všech e-shopů, v Maďarsku to je okolo tří procent. Na druhou stranu více než 100 recenzí má v Maďarsku jen 6,6 % e-shopů (v ČR má alespoň 100 recenzí jedna pětina e-shopů).

Investice do reklamy, nebo dostupnost pro zákazníky se výrazně liší

To, že nejsou tak často na agregátorech však neznamená, že by maďarské či slovenské e-shopy více investovaly do své propagace. Jen čtyři procenta maďarských firem, které mají e-shop, si platí za Keywords ve vyhledávání na Googlu. Na Slovensku jde o sedm procent, v Čechách pak až o devět procent. Je zajímavé, že pokud čerpáme z dostupných zdrojů, těmto investicím do výkonové reklamy odpovídá i průměrná útrata v e-shopech na člověka za rok v dané zemi. Například pro rok 2022 čísla z webu Statista.com a data BizMachine ukázala, že v České republice byla průměrná roční útrata v e-commerce na obyvatele více než dvojnásobná oproti Maďarsku (509 USD ku 208 USD). Slovenští spotřebitelé se průměrnou útratu drží na podobné výši jako jejich čeští sousedé (na 389 USD).

Rozdíly najdeme i v dostupnosti e-shopů pro své zákazníky. Slovenské e-shopy jsou pro ně nejméně dostupné. Nejméně často mají veřejnou e-mailovou adresu, nebo telefonním číslo. Slovenské a maďarské e-shopy mají také méně často profily na sociálních sítích (jen 38 % e-shopů na Slovensku a 47 % v Maďarsku oproti takřka 67 % e-shopů v Čechách).

Tahle všechna data ukazují na vyspělost českého e-commerce trhu. A také znamenají, že na maďarském trhu je v oblasti e-commerce velký potenciál. Je to koneckonců i to, co říkají naši klienti – firmy, které své B2B podnikání a nabídku služeb v oblasti e-commerce nově chtějí nabízet i na Slovensku či v Maďarsku. Pro ně je klíčové dívat se na e-commerce trh jako celek. Vědět přesně kdo je a kdo není na agregátorech, vybrat si firmy dle specifických produktů a technologických platforem, co poskytují, či podle dopravců, které mají nasmlouvané. A to přesně naše data už v základním pohledu nabízí,” uzavřel Martin Ondáš, CEO společnosti BizMachine.

Podobné články

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více